7 فروردين , 1400
مجید یگانه
موضوع : اصول انیمیشن‌سازی

اصول انیمیشن‌سازی

اصول انیمیشن‌سازی

🚩12 اصل والت دیزنی

انیمیشن و یا « پویانمایی» در اصطلاح به حرکت بخشیدن به اشیای بی‌جان گفته می‌شود. این واژه از عبارت لاتین « انیما» مشتق گردیده که به معنای « نفس زندگی»‌ست. نمی‌توان شخص خاصی را به عنوان مخترع انیمیشن نام برد چرا که افراد بسیاری پروژه‌های بی‌شماری را در گونه‌های متفاوت پویانمایی ودر زمان‌های تقریبن یکسانی پدیدآورده‌اند. اما همواره در طول تاریخ سینمای انیمیشن نام اشخاصی چون والت دیزنی و هایائو میازاکی و... به چشم می آید.
 انیمیشن سنتی که از آن با عنوان انیمیشن دستی و یا کاغذی یاد می‌شود، روشی‌ست که در اکثر فیلم‌های انیمیشن قرن بیستم استفاده گردیده است. در این روش فریم‌های فیلم عکس‌هایی از طراحی‌هایی هستند که پیش‌تر بر روی کاغذ کشیده‌اند و برای ایجاد توهم حالت حرکت‌، هر طرح با طرح قبلی تفاوت دارد.
 
انیمیشن, انیمیشن سازی, آموزش انیمیشن سازی, نرم افزار مایا, زیبراش, آموزشگاه مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک ,maya ,zbrush

🚩اصول بنیادین آموزش و یادگیری انیمیشن

در انیمیشن‌سازی و برای ساخت فیلم‌های انیمیشن، 12 اصل بنیادی وجود دارد. هدف اصلی این اصول بالا بردن سطح کار می‌باشد. این اصول در ابتدا بوسیله‌ی انیماتورهای شرکت والت دیسنی برای ساخت و تولید انیمیشن به شیوه‌ی دستی و یا سنتی به وجود آمدند، ولیکن در همه‌ی روش‌ها، و در تمامی گونه‌های پدید آمدن و پدید آوردن انیمیشن کاربرد دارند. این اصول کمک می کنند تا انیمیشن شما طبیعی باشد و ضعف های کار آماتورها را نداشته باشد.

🚩اصل اول طراحی انیمیشن؛ فشردگی و کشیدگی

 در بین اصول دوازده‌گانه اولین اصل، فشردگی و کشیدگی‌ست. این اصل به بیننده کمک می‌کند تا درک بهتری از وزن و میزان انعطاف‌پذیری سوژه متحرک شده به دست بیاورد. در واقع هر چه اغراق در استفاده از اصل فشردگی و کشیدگی در یک انیمیشن بیشتر باشد کیفیت طنز‌گونه‌ی آن بالاتر می‌رود.
 
انیمیشن, انیمیشن سازی, آموزش انیمیشن سازی, نرم افزار مایا, زیبراش, آموزشگاه مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک ,maya ,zbrush

 🚩اصل دوم ساخت  انیمیشن؛  پیش‌بینی

 از جمله تکنیک‌هایی که یک انیماتور بایستی که فرابگیرد چگونگی جلب توجه و نظر بیننده، در زمان مناسب به نقطه‌ی خاصی از تصویر می‌باشد. از این اصل می‌توان برای آماده‌سازی ذهن بیننده‌ی انیمیشن برای وقوع یک عمل استفاده می‌گردد و با این کار حرکت واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

🚩اصل سوم ساخت انیمیشن؛ خلاصه‌گویی

 از این اصل علاوه بر سینما، در تئاتر نیز استفاده می‌شود. هدف از این اصل هدایت توجه بیننده و نشان دادن چیز و یا قسمتی از صحنه می‌باشد که دارای بیش‌ترین اهمیت است و یا این‌که نشان دادن اتفاقی که در حال افتادن است و یا این‌که قرار است به وقوع بپیوندد.
 
 انیمیشن, انیمیشن سازی, آموزش انیمیشن سازی, نرم افزار مایا, زیبراش, آموزشگاه مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک ,maya ,zbrush

🚩اصل چهارم ساخت انیمیشن؛  دنباله‌ها

 منظور از « دنباله‌ها» چیزهایی می‌باشند که حرکت این دنباله‌ها تقریبا مستقل از منبع حرکت است و به عنوان مثال می‌توان پر روی کلاه شخصیت را نام برد. دنباله ها در پرداخت جزئیات فضاسازی و شخصیت پردازی کاربرد بسیار دارند.

🚩اصل پنجم  ساخت انیمیشن؛ هم‌پوشانی

 به تاخیر زمانی حرکت‌ بخش‌های مختلف یک تصویر گفته می‌شود. وقتی که شما با چندفریم توهم حرکت را برای بیننده ایجاد می کنید. شما برای هر ثانیه به طور معمول 16 تا 24 قاب احتیاج دارید تا توهم حرکت را به وجود آورید. در اوایل دنیای پویانمایی این مقدار فریم برای ایجاد توهم حرکت کمتر هم بود.

🚩اصل ششم  ساخت انیمیشن؛ سرعت و کاهش سرعت

 برای واقعی به نظررسیدن هر حرکتی در دنیای انیمیشن شما، احتیاج به رعایت اصل زمان واقعی دارید. مثلا وقتی کاراکتر شما می خواهد شروع به دویدن کند، احتیاج به زمان برای گرفتن شتاب دارد و در زمان توقف نیاز به کاهش سرعت، قبل از ایستادن دارد. حالا هرچقدر فضای شما فانتزی و طنز باشد، یا ژانر شما علمی تخیلی باشد، نیاز به در نظر گرفتن اصل سرعت و کاهش سرعت برایشان هستید.
 
 اصول انمیشن سازی, انیمیشن, انیمیشن سازی, آموزش انیمیشن سازی, نرم افزار مایا, زیبراش, آموزشگاه مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک ,maya ,zbrush

🚩اصل هفتم  ساخت انیمیشن؛  قوس

 تقریبا تمامی حرکات انسان‌ها و حیوانات در یک مسیر « قوسی» صورت می‌پذیرد. که هنگام انیمیشن‌سازی باید به آن توجه نمود. رعایت این نکته ریز، بسیار به واقع نمایی و پذیریش انیمیشن شما از سوی مخاطب کمک خواهد کرد.

🚩اصل هشتم ساخت انیمیشن؛  پویانمایی‌های ثانویه

 اضافه کردن حرکات ثانویه به انیمیشن اصلی باعث جاندارتر شدن صحنه می‌‌‌شود. فرض کنید در یک لایه در پروژه ساخت انیمیشن شما، کاراکتر شما راه می رود، در لایه هایی زمین، درختان و بوته ها قرار دارند. حال، پرواز پرنده ها و پروانه ها از لابلای درخت ها  و بوته ها می تواند به پر تر شدن فضای شما کمک کند.
 
انیمیشن, انیمیشن سازی, آموزش انیمیشن سازی, نرم افزار مایا, زیبراش, آموزشگاه مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک ,maya ,zbrush

🚩اصل نهم ساخت انیمیشن؛ زمان‌بندی

  زمان‌بندی شرط اصلی و اولیه فیلم‌های انیمیشن برای به تصویرکشیدن حالت ها و شرایط متفاوت است. زمان‌بندی در انیمیشن پدیده‌ای عینی نیست و زمان نمایش فیلم دیده می‌شود. یعنی شما باید طوری ترتیب حرکت اشخاص و یا اجسام انیمیشن خود را داشته باشید که با سرعت آن در جهان واقعی مطابقت داشته باشد یا حداقل توهم آن را ایجاد کند.

🚩اصل دهم  ساخت انیمیشن؛   اغراق

 از این ویژگی در انیمیشن بسیار استفاده می‌شود. و شدت اغراق بسته به سازنده انیمیشن و بسته به این است که او تا چه اندازه به دنبال طنز گونه شدن انیمیشن است. مثل کاراکتر کایوت که بارها از ارتفاع سقوط می کرد، یا قطار از رویش رد می شد، اما همچنان از جایش بلند می شد و قضیه با یک نگاه ستمدیده از سوی کایوت به سوی مخاطب و شکست دیوار چهارم فیصله پیدا می کرد و ماجرا ادامه می یافت.

🚩اصل یازدم  طراحی  انیمیشن؛  جذبه

 نکته‌ی مهم در این اصل، این است که بیننده احساس کند  کاراکتر انیمیشن شخصیتی حقیقی‌ست و موجودیت دارد. ما باید باور کنیم که کاراکترهای این انیمه یا انیمیشن می توانند در دنیای واقعی ما باشند. یعنی رفتار آن ها قدری از تطابق با دنیای شناخته ما را داشته باشد. در عین حال، وقتی شخصیت پردازی کاراکتر که مستقیم به داستان و فیلمنامه بر می گردد درست اتفاق بیفتد، جذبه به خودی خود به وجود خواهد آمد و در این حالت کاراکتر شما حتی اگر موجودی فضایی باشد با یک چشم بزرگ وسط پیشانی و گوش های کشیده ی سبز، بازهم برای ما قابل پذیرش خواهد بود.

 انیمیشن, انیمیشن سازی,طراحی, آموزش انیمیشن سازی, نرم افزار مایا, زیبراش, آموزشگاه مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک ,maya ,zbrush

🚩اصل دوازدهم  ساخت انیمیشن؛  طراحی

 یک انیماتور بایستی که قدرت خوبی در طراحی داشته باشد تا بتواند ایده‌های خود را برروی کاغذ پیاده کند. بیشتر کمیک استریپر ها یا مانگاکا ها که در حقیقت خالقان واقعی بیشتر انیمیشن ها و انیمه های دنیای ما بوده اند، علاوه بر قصه پرداز ماهر بودن، انیماتورهای چیره دستی هم بوده اند. مثال موثق آن، هایائو میازاکی، خالق انیمه های معروفی چون شهر اشباح، قلعه متحرک هاول، پرنسس مونونوکه، قصری در آسمان، پورکو روسو، باد می وزد و... فریم فریم و قاب به قاب انیمه را خودش طراحی کرده است. و با عدم نرمش زیادی، اجازه تغییری کوچک را هم به تیم نقاشی فریم هایش نمی دهد.
 
این بود دوازده اصل مهم طراحی و ساخت انیمیشن که بر اساس اصول کمپانی معروف دنیای انیمیشن سازی یعنی والت دیزنی برای شما عزیزان تهیه گردید. در ادامه دو نرم افزار مهم در طراحی و ساخت دیجیتال انیمیشن را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.
 

🚩ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا

نرم افزار « اتودسک مایا» یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای ساخت انیمیشن و مدلسازی و متحرک‌سازی سه‌بعدی‌ست که به طور گسترده در استودیوهای فیلم‌سازی، انیمیشن و هم‌چنین تولید بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌گردد. بیش‌ترین قدرت مایا در ابزارهای مدل‌سازی آن است. توانایی بالا در «رندرینگ» نیز از موارد کلیدی آن می‌باشد. از جمله ویژگی‌های مایا، انعطاف‌پذیری و هم‌چنین قابلیت شخصی‌سازی آن می‌باشد. امروزه مایا از نرم افزارهای پرکاربرد طراحی و ساخت انیمیشن در همه جای دنیا است. در ایران هم این نرم افزار از استقبال خوبی از سوی علاقمندان به طراحی و ساخت انیمیشن برخوردار بوده است.
👈 برای دیدن اطلاعات  دوره مایا در مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک، کلیک کنید. 
 
انیمیشن, انیمیشن سازی, آموزش انیمیشن سازی, نرم افزار مایا, زیبراش, آموزشگاه مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک ,maya ,zbrush

🚩ساخت انیمیشن با نرم افزار زیبراش

 این نرم‌افزار برای طراحی مدل‌های سه‌بعدی با وضوح بالاست. از زیبراش اغلب برای کارهای مفهومی، طراحی و ساخت کاراکترها، مدل‌سازی شخصیت‌ها برای انیمیشن و جزئیات آن‌ها استفاده می‌شود. هم‌چنین برای طراحی جواهرات، اسباب‌بازی‌ها، و چاپ سه‌بعدی استفاده می‌گردد. نرم افزار زیبراش به جزئی ضروری برای ساخت انیمیشن در دنیای امروز تبدیل شده است.
👈 برای دیدن اطلاعات   دوره زیبراش در مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک، کلیک کنید.

🖋نویسنده مجید یگانه
کاری از تیم تولید محتوای مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک

-------------------------------

🎯 برای دیدن لیست دوره های گرافیک در آموزشگاه مجتمع فنی ونک روی دوره مورد نظر کلیک کنید:

☎ یا با شماره تلفن   ۰۲۱۸۸۸۸۹۷۹۶ داخلی ۱۱۱  تماس بگیرید. 
🌍 ونک، نرسیده به میدان ونک، خیابان شانزدهم، مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک
 
 

لینک این مطلب را کپی کنید:
کپی شد!

نظرات

سعید کشاورز

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

آرمین نوریانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

سعید کشاورز

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است