نرم افزارمایا در سینمای امروز

در اهمیت پرداختن به نرم افزارمایا و بررسی اهمیت آن در سینمای امروز، همین قدرکافی‌ست تا بدانیم فیلم‌‌ها و سریال‌های  بسیاری از جمله «ارباب حلقه‌ها»، «اسپایدر من»، «جنگ ستارگان»، «آواتار»، «هیوگو»، «پاسیفیک ریم»، «ترنسفورمرز»، «پارک ژوراسیک»، «هابیت» و سریال‌های مثل «گیم آف ترون»، «والکینگ دد» و … وهم‌چنین انیمیشن‌های بسیاری نظیر «عصر یخبندان»، «کارخانه هیولا»، «رنگو»، «فروزن» و هزاران فیلم و سریال و انیمیشن و بازی کامپیوتری در سرتاسر دنیا بخش قابل توجهی از مراحل ساخت خود را مدیون وجود نرم افزاری به نام مایا هستند.
 
نرم افزار مایا , مجتمع فنی تهران

🔸 نرم افزار مایا

نرم افزار مایا محصول شرکت «آتودسک»یکی از قدرتمندترین و بزرگترین نرم افزارهای تولید انیمیشن سه بعدی در دنیا می‌باشد که مدت‌هاست در تولید فیلم های سینمایی، صنعت بازی سازی، انیمیشن، جلوه های ویژه، شبیه سازی گرافیکی، تیزر سه بعدی ، طراحی معماری و… کاربرد دارد.
 

🔸 ساخت فیلم‌های معروف سینما با  نرم افزار مایا

این نرم افزار در پروژه‌های بزرگی که در سطح جهانی شناخته شده هستند، استفاده شده است به طوری که مایا جزء اصلی و جداناپذیر این پروژه‌ها در ساخت جلوه‌های کامپیوتری بوده است.
از جمله فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری که در فرآیند تولید آن‌ها نرم افزار مایا به کار رفته می‌توان از سه گانه «ارباب حلقه‌ها»، «دزدان دریایی کارائیب»، «هابیت»، «آواتار»، «تبدیل شوندگان»، «وال ای»، «در جستجوی نمو» و... بسیاری از پروژه‌های دیگر نام برد.
 

🔸 نرم افزار مایا در صنعت فیلم سازی

نرم افزار مایا تقریبا در تمامی فیلم‌هایی که از گرافیک کامپیوتری استفاده می‌کنند به کار گرفته شده است. کمپانی‌های بزرگی مانند «بلواسکای استودیو»، «مووینگ پیکچر کمپانی»، «سونی» و... در  بسیاری از فیلم‌های خود از آن استفاده کرده‌اند.
اولین موفقیت مایا که باعث شهرت جهانی آن شد انیمیشن Dinosaur – 2000 بود و در ادامه مایا تبدیل به نرم افزاری قدرتمند شد که در سالهای 2003 و 2005 و سال‌های بعد به موفقیت‌ها و جوایز بسیاری از آکادمی‌های معتبر جهانی دست یافت. در سال 2015 مجله venture beat اعلام کرد که همه فیلم‌هایی که امسال برای جایزه ویژوال افکت در نظر گرفته شده‌اند با نرم افزار مایا ساخته شده‌‌اند. 
 
🔸 یکی از  ویژگی‌های مهم نرم افزار اتودسک مایا
نرم افزار مایا به نوعی طراحی شده است که با آن هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی و در قالب یک تیم می‌توان پروسه تولید را انجام داد.
 
مدل‌سازی با نرم افزار مایا , مجتمع فنی تهران

🔸 مدل‌سازی با نرم افزار مایا

معمولا اولین مرحله‌ای که کاربر در مایا با آن آشنا خواهد شد بخش مدل‌سازی آن خواهد بود. برای ساخت یک انیمیت کلیه آبجکت‌های صحنه و خود صحنه و هر شئی که قرار است نمایش داده شود باید ساخته شود. به این پروسه «مدلسازی» می‌گویند.
ابزار قدرتمند و کاربردی مدلسازی مایا به کاربر  این امکان را می‌دهد که هر آبجکتی را به راحتی بتواند بسازد. مدلها در مایا به سه حالت «پالیگان»،« نربز» و «سابدیویژن» می‌باشند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و می‌توانید با توجه به نیاز از هرکدام استفاده کنید.
هم‌چنین این نرم افزار با نرم افزارهای دیگر مدل‌سازی مانند «مادباکس» کاملا هماهنگ می باشد. اگر طراحی کاراکتر انجام می‌دهید به سادگی می‌توانید مدل‌ها را به «زیبراش» یا «مادباکس» برده و اصلاحات مورد نظر را انجام دهید.
 
🔸 ریگینگ در مایا
بعد از ساخت یک مدل، ریگینگ مرحله بعدی می باشد. ریگینگ پروسه ساخت یک سیستم منظم از دیفرمرها، اکسپرسشن‌ها و کنترل‌هایی که به مدل متصل شده‌اند می‌باشد. این سیستم در اختیار انیماتور قرار می‌گیرد تا بتواند بدون دغدغه دیگری به هنر انیمیت بپردازد. می‌توان گفت که هیچ نرم افزار دیگری در این پروسه به پای مایا نمی رسد. ابزار بسیار قدرتمند مایا این امکان را به ریگر می‌دهد تا پیچیده‌ترین ریگ‌ها را به راحتی بسازد و نیز با استفاده از زبان‌های MEL و یا پایتون  بتواند به صورت کاربردی و دقیق ریگ مورد نظر را به مدل اعمال کند تا انیماتور به بهترین نحو و بدون مشکل به انیمیت بپردازد.
ویژگی‌های اخیر نرم افزار مایا مانند سیستم عضلات، به ریگر این امکان را می‌دهد که دقیق‌ترین شبیه سازی را از اندام انسان یا سایر موجودات انجام دهد تا انیماتور به بهترین حالت بتوان یک حرکت واقعی را انجام دهد.
 
انیمیت در مایا , مجتمع فنی تهران


🔸 انیمیت در مایا

 به جابجایی آبجکت‌ها از مکانی به مکان دیگر در زمانی مشخص، «انیمیت» می‌گویند. در مایا به سادگی می‌توانید به صورت دستی انیمیت کنید. از حرکت آبجکت‌ها تا کاراکترها اعم از حیوانات و انسان‌ها، اصلاح آن‌ها توسط گراف ادیتور، ساخت انیمیشن‌ها به صورت لایه‌ای، دیفرم کردن آبجکت‌ها و تنظیمات بِلِند شیپ که به سادگی به انیماتور کمک می‌کند تا حرکات چهره را انیمیت کند. مبحث پیچیده موشن کپچر و بسیاری ابزارهای دیگر همگی این نرم افزار را به نرم افزاری تبدیل کرده که امروزه تقریبا هیچ شرکتی فکر استفاده از نرم افزار دیگری را برای انیمیت به ذهن خود خطور نمی‌دهد.
 

🔸 رندرینگ در مایا

فرآیند رندرینگ یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت انیمیشن می‌باشد که برای پرداخت صحنه و تبدیل مدل‌های خام به مدلی که ظاهر واقعی و یا رنگ و لعاب فانتزی دارد به کار برده می‌شود. موتورهای رندر پلاگین‌هایی هستند که در نرم افزار مایا وجود دارند و یا به صورت جداگانه بر روی آن نصب می‌شوند و به کاربر این امکان را می‌دهند تا عملیات رندر را انجام دهد. در گذشته مایا از موتور« منتال ری» استفاده می‌کرد که بسیار قدرتمند بود. اما از ورژن 2017 به بعد موتور قدرتمند «آرنولد» به آن اضافه گردید که برای پروسه انیمیشن بسیار عالی‌ست. هم‌چنین موتورهای دیگری مثل «وی ری:» و یا «رندرمن» که توسط  گمپانی «پیکسار» استفاده می‌شود به سادگی بر روی نرم افزار مایا اجرا می‌شوند و کمک می‌گنند تا در بالاترین کیفیت های ممکن و به صورت لایه ای رندرهای مورد نظر گرفته شود و برای مرحله کامپوزیت به نرم افزارهای تخصصی آن مانند «نیوک» فرستاده شود.
 
داینامیک , مجتمع فنی تهران
🔸 داینامیک 
نرم افزار مایا بخش‌های گسترده بسیاری دارد که یکی از آنها بخش داینامیک می‌باشد. در نرم افزار مایا می‌توانید با کمک ابزارهای قدرتمند آن مانند «فلوید»  هر شکلی از سیالات را بسازید.دود، آتش، آب و هر نوع شئی‌ای که به عنوان گاز و یا مایع شناخته می‌شود را می توانید با  استفاده از این ابزار بسازید. هم‌چنین نرم افزار  مایا با بسیاری از نرم افزارهای ساخت سیالات مانند «ریل فلو» هماهنگی کامل دارد و می‌توانید به سادگی به وسیله این دو نرم افزار تمامی نیازهای مربوط به جلوه‌های ویژه را در پروسه تولید انیمیشن بسازید.
صدها ابزار دیگر در این نرم افزار در دسترس کاربران می باشد، مانند ابزار ساخت مو و لباس و غیره. و این امکان را به کاربر می‌دهد تا ‌هرچیزی که در تصور کارگردانان باشد را بسازند.
 
هم‌چنین «انعطاف‌پذيري» و «قابليت‌هاي شخصي‌سازي» (Customization) محيط كاربري نرم افزار مایا یکی دیگر از ویژگی‌های آن می‌باشد، به طوري ‌كه به كاربران اجازه مي‌دهد تا به سادگي محيط کاربری آن‌را به دلخواه خود تغيير دهند.
 
از سایر قابليت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد نرم افزارمایا امكان توسعه اين نرم افزار براي كاربران آن مي‌باشد، بطوري‌كه كاربران مي‌توانند از طريق زبان برنامه نويسي C ، MEL و پایتون آن را توسعه داده و ابزارها و امكاناتي كه پيش‌تر در نرم افزار وجود نداشته و یا مورد نیاز کاربران می باشد را به آن اضافه کنند.
 
هم‌چنین، امکان نصب اكثر  افزونه‌های موجود در دنياي سه بعدي مانند FumeFX ، DMM و…  بر روي اين نرم افزار و استفاده آسان از اين plug in ها در محيط نرم افزار مایا را نیز می‌توان از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار دانست.
همچنین همکاری و تعامل ساده این نرم افزار با سایر نرم افزارهای سه بعدی مانند Zbrush، Mudbox،Motion Builder، 3Ds Max و حتی موتورهای بازی‌سازی، از دیگر خصوصیات آن به شمار می‌ود.
 

🔸 آموزش و یادگیری مایا 

اگر قصد دارید مدل‌ساز، ریگر، انیماتور، سوپر وایزر بخش جلوه‌های ویژه، آرشیتکچر، بازی ساز، کارگردان(به سبب تنظیمات عالی فتوگرافی و ساخت فیلم) و یا هر تخصصی که به دنیای گرافیک کامپیوتری مربوط می شود را شروع کنید، فراموش نکنید که مایا جزوی جدا نشدنی از صنعت گرافیک کامپیوتری می باشد.
با یک سرچ ساده در گوگل برای یافتن شغل در صنعت انیمیشن خواهید دید که تمامی شرکت ها برای استخدام افرادی که در کار با نرم افزار مایا تجربه دارند سر و دست می‌شکنند. پس دست روی دست نگذاشته و هرچه زودتر شروع به یادگیری این نرم افزار قدرتمند کنید.
 
به قلم مجید یگانه 
کاری از تیم رسانه مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک
------------------------
👈 برای مشاهده اطلاعات جامع

آموزش نرم افزار مایا Maya 

در مجتمع فنی ونک کلیک کنید
 
نرم افزار مایا , گرافیک , سینما , انیمیشن , maya , آموزش آنلاین , مجتمع فنی تهران , مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک , دوره , آموزش
 
 
🎯 برخی آموزش های دیگر دپارتمان گرافیک و انیمیشن سازی در آموزشگاه مجتمع فنی ونک 






برای تماس مستقیم با کارشناس دوره در واتساپ کلیک کنیدمجتمع فنی تهران

☎ یا با شماره تلفن   ۰۲۱۸۸۸۸۹۷۹۶ داخلی ۱۱۱  تماس بگیرید. 

🌍 ونک، نرسیده به میدان ونک، خیابان شانزدهم، مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک